Die fijne relatie met eten

Zou jij ook het liefst dat stomme keukenweegschaaltje en de app om je calorieën bij te houden de deur uit gooien? En dan het liefst met een grote zwaai jouw personenweegschaal erachteraan. Maar ben je bang dat je helemaal los gaat? Dat je aankomt? Denk je de hele dag door aan eten. Wil je het liefst een rustig hoofd die wel ziet wanneer, wat en hoeveel er gegeten gaat worden?

Ben je soms jaloers op vrouwen die eten op gevoel en hierdoor het gewicht hebben wat bij hen past? Verlang je ernaar om een fijne relatie met eten te hebben? Dan heb ik voor jou in deze blog de basis, in behapbare stappen.

IK HOOP ZO DAT DIT SOMMIGEN VAN JULLIE KAN HELPEN OM DE EERSTE STAP TE ZETTEN, NAAR DIE FIJNE RELATIE MET ETEN!

Een fijne relatie met eten is een manier van eten waarbij je zelf de expert bent over je lichaam en begrijpt wanneer de signDalen van honger en verzadiging er zijn. Je handelt hier dan ook naar. Je hebt geen richtlijnen over wat je wel en niet mag eten. Jij maakt zelf de keuzes. Precies het tegenovergestelde van het volgen van een dieet.

Jij leert dat jij zelf de beste – en enige- persoon bent die de keuzes over voeding en jouw leefstijl kunt maken. Jij luisterd naar de signalen van jouw lichaam.

DE BASIS

Het idee is dat je eet wanneer je honger hebt en stopt wanneer je vol zit. Dit zou een natuurlijk proces moeten zijn, maar dat is het helaas voor heel veel mensen niet. Je bord leeg eten omdat dat hoort. Ontbijten omdat je kacheltje moet branden. Het jarenlang steeds opnieuw diëten hebben je steeds verder weg geleidt van die fijne relatie met eten. Het vertrouwen om naar jouw eigen lichaam te luisteren is steeds minder aanwezig. Om een fijne relatie met eten te krijgen kan het zijn dat je opnieuw moet leren om je lichaam te vertrouwen. Een stap hierin is om het verschil te leren herkennen tussen fysieke honger en emotionele honger.

Fysieke honger: het signaal dat je lichaam je geeft om te vertellen dat het voedingsstoffen nodig heeft. Dit gevoel komt geleidelijk aan, het kent verschillende manieren. Denk aan een rommelende, heel licht samentrekkende maag, vermoeidheid of geïrriteerd zijn. Het eten geeft je een verzadigd gevoel.

Emotionele honger: deze vorm van honger is gedreven door een emotie. Verdriet, eenzaamheid, verveling zijn enkele voorbeelden. Je hebt trek in comfort food om jezelf weer beter te voelen. Het eten van dit zogenaamde comfort food geeft je even een fijn en prettig gevoel. Uiteindelijk geven deze voedingsmiddelen je een gevoel van schuldgevoel en doen ze jouw eigenwaarde geen goed.

Oké, tot zover is het vast duidelijk toch? Nu nog wat eenvoudige stappen om te beginnen.

1. Vergeet diëten – diëten zorgen ervoor dat je bent verleerd om te luisteren waar jouw lichaam behoefte aan heeft.

2. Luister naar je hongergevoel – eet zodra je lichaam aangeeft dat het tijd is om te eten. Wees niet te streng voor jezelf door het eten uit te blijven stellen. Juist dat werkt weer een eetbui in de hand.

3. Sluit vrede met eten. Die fijne relatie met eten – vergeet de regels wat je wel en juist niet moet eten. Zorg eerst dat de relatie met eten niet langer bepaald wordt door een ander.

hoe is jouw relatie met eten
Hoi, ik ben Charlotte, 52 jaar!
Ik schrijf omdat ik dat leuk vind, ik eet met passie en soms iets te veel. Mijn website en blog gaan over pedicure, leefstijl & geluk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *